onsdag 29 augusti 2012

Tant Sivs kladd äppelkaka..



Tant Siv är en tant med magiska fingrar i köket - hon kan laga mat & baka hon. Den här äppelkakan är hennes recept & är helt underbart god & bara måste göras. Tänk dig ett gäng goda äpplen på botten med en underbar lite seg & kladdig pajtoppning.. Den här pajen kommer Agnes tjata sig till att jag ska baka när hon blir större, jag lovar!
Tant Sivs kladd äppelkaka
2 ägg
3 1/2 dl socker
2 dl smält smör
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4-5 äpplen
Kanel + pärlsocker
Smält smöret. Vispa ägg & socker pösigt. Rör i smält smör, mjöl & bakpulver i äggsmeten. Häll smeten i en pajform (den behöver ej smörjas). Tryck i klyftade äpplen & pudra över kanel & strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 35-40 minuter 175 grader.


4 kommentarer:

  1. hur länge ska kakan vara inne och hur många grader?

    Tacksam för svar.
    Mvh Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man har läsare som ser vad man glömmer! Nu har jag rättat receptet. Lycka till med baket, Sofia.

      Radera
  2. Jättegod äppelkaka! Krispig på ytan och saftig inuti. Mmm! Använde Cox orange som gav god syra. Jag fick dock ge kakan lite längre tid i ugnen, för efter 40 min. såg den fortfarande väldigt degig ut i mitten...den fick 45 min., och det var bra tror jag. Fem stjärnor av fem möjliga från mig!

    Mvh,
    Nina

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du gillade den! Den ska vara lite degig i mitten -det är därför den heter kladd äppelkaka. Men jag brukar göra som du när jag vill ha den lite fastare=). Mvh Sofia.

    SvaraRadera