måndag 13 augusti 2012

Muffins - för en liten äldre mage..

 
Jag älskar muffins! Hur kan man inte älska dem? Bakar jag, bakar jag hemskt gärna muffins. Stora amerikanska eller små naggande goda. Mitt absolut bästa muffinsrecept är detta. Knepet är att inte smälta smöret till muffinsmeten utan röra det rumstemperat med sockret. & så ska du använda  grädde i receptet istället för mjölk. Jag lovar - baka dem & du är fast.
 
Blåbärsmuffins
ca 20 st
Ugnstemperatur 200 grader ca 10-15 min
 
125 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl grädde
ca 1 1/2 dl blåbär (färska eller frysta)
 
Rör smör & socker pösigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Blanda vaniljsocker, mjöl & bakpulver. Rör ner det i äggsmeten& tillsätt grtädden. Häll i formar & tillsätt 1 tsk blåbär i varje.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar