måndag 10 december 2012

Juligt äppelmos..

Jag har haft en trött liten dam här hemma idag. Försov sig till sångstunden på biblioteket & åt lunch halv två fortfarande iklädd pyjamas, ingen julstress där inte. Snön ligger som ett tjockt härligt täcke över vår stad - & mer ska det komma. Jag hoppas verkligen att vintern hänger sig kvar länge i år. Det är så himla vintrigt mysigt ute & så härligt att komma in ifrån. Dock hoppas jag att vädret stabiliserar sig lite så vi kommer iväg som planerat till de jämtländska skogarna där vi ska fira jul iår.
 
 
På förra helgens julmarknad var jag bara tvungen att köpa med mig en påse äpplen hem att koka mos av. Vill man kan man krydda äppelmoset med lite kanel & kardemumma för att få en lite "juligare"smak. Tänk på att det här äppelmoset inte innehåller någon askorbinsyra & håller sig bara därför dryga veckan i kylskåpet. Kyl därför bara in lagom mängd & frys in resten.
 
Juligt äppelmos
ca 1 glasburk
 
16-20 äpplen
2 dl vatten
1/2 dl stevia
Kanel & kardemumma efter egen smak
 
Klyfta & skala äpplena. Låt koka sakta med vattnet ca 20-30 minuter. Vispa med ballongvisp till valfri konsistens på moset & smaksätt med stevia, kanel & kardemumma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar