måndag 17 december 2012

Kasslergryta..

Kassler måste ha varit 90-talets bjudmat. Kommer ni ihåg, potatisgratäng med kassler, kassler i ugn, paj med kassler, kassler med potatissallad osv osv. Suck, vad trist & nästan lite äckligt enligt min smak. Kassler har aldrig varit min grej riktigt, vi kommer inte riktigt överens kasslern & jag. MEN, det finns en rätt med kassler som gillar & det är denna. Den här kasslergrytan är riktig god & går dessutom supersnabbt att göra. Receptet kommer ifrån en gammal kompis som jag umgicks med på 90-talet (förstås) & hon i sin tur hade fått det av sin kompis som serverade rätten på restaurangen där hon jobbade (på 90-talet förstås). Jag gillar den här kasslergrytan bäst till taglitelli. Men den passar lika bra med ris eller potatis.
 
Kasslergryta
4 port.
 
1 purjolök
1 paprika
3 msk curry
Smör att steka i
400 gram kassler
2 msk tomatpurè
1-2 vitlöksklyftor
1 liten burk cremè fraiche
2 dl matlagningsgrädde
 
Strimla purjolök, paprika & kassler. Fräs purjolöken & paprikan glansig i curry & smör i en gryta. Ta upp grönsakerna från grytan & fräs kasslern några minuter. Lägg i grönsakerna igen & blanda ner tomatpurè & pressad vitlök. Tillsätt cremè fraiche & grädde & låt puttra en stund.
 

 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar