lördag 12 januari 2013

Toast skagen & äntligen helg..



Så var den gjord första veckan på jobbet efter föräldraledigheten. Det har varit en otroligt intensiv vecka men jag har samtidigt haft fantastiskt roligt. Det var länge sedan jag jobbade med barn på lågstadiet & därför har jag glömt hur roligt det är, för barn i den åldern är så otroligt härliga. De tycker precis allt är jätteroligt & de säger precis vad de tycker & tänker om precis allting. Vill man höra positiva saker om sig själv på jobbet ska man absolut jobba med barn på lågstadiet. Hör bara på det här - Alltså det känns som jag känt dej heela livet Sofia, du är så himla häärlig fröken eller - Du är den där nya fröken som jobbar här, jag skulle vilja beskriva dej som liten, mörk & vacker. Kan man någonting annat än smälta. Eller när en förälder kommer & berättar att hon väljer att ha kvar sin son på skolan för hon vet att jag är en av pedagogerna. Som sagt första veckan på jobbet är gjord, tillbaks till vardagen & då älskar man helgen mer än någonsin. Kvällen här har bjudit på toast skagen, rödvin, en god köttbit & hasselbackspotatis. Mmmm. Ärligt, jag skulle kunna äta toast skagen varje dag. Det är nog det bästa som finns i matväg. Jag älskar det! Hemmagjord, köpt eller på restaurang, det spelar ingen roll. Det finns säkert hur många varianter som helst i receptväg på skagenröra, men så här gör jag min, 

Toast skagen
4 st.

300 gram färska räkor med skal
2 msk färsk hackad dill
3 msk majonnäs
3 msk cremè fraiche

4 rostade surdegsbrödskivor eller stek lätt i 
1 msk smör
50 gram löjrom
4 dillvippor
4 citronskivor

Skala räkorna & hacka dem grovt. Blanda räkorna med majonnäs, crème fraiche & dill. Rosta surdegsbrödskivorna eller stek dem dem lätt. Bred på fyllningen & toppa med löjrom, dill & citron. 


 (Bilden ovan är en hemmagjord skagen & bilden nedan är från ett restaurangbesök).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar