måndag 14 januari 2013

Kycklingmarinad & störande människor..




(Framgooglad bild).

Något jag störde mig vansinnigt mycket på under min föräldraledighet var alla sura, stressade & ego människor på spårvagnen & bussen. Att visa hänsyn & företräde för mig som kom med barnvagn upplevde jag nog aldrig en endaste gång. Nej då, man trängde sig före både vid på & avstigning & satt till och med kvar på barnvagnsplatsen utan att röra en min när vi rullade på. FY säger jag bara - tillslut blev jag så irriterad att jag började rulla på de här störande människorna med flit & väste syrliga kommentarer som - Jag tror du ser att det är en barnvagnssymbol där, ELLER? Först då började folk flytta på sig. Ikväll, när jag skulle åka spårvagnen hem släppte jag vänligt förbi en pappa med barnvagn. Han blev jätteglad & såg nästan lite snopen ut, antagligen för han får stå ut med samma trängsel som jag fick. Jag säger bara skärpning alla störande människor, börja visa lite hänsyn!! 

Ikväll bjuder jag på ett recept på en supergod marinad till kyckling med asiatiska smaker. Jag brukar använda mig av den när jag vill förhöjja smaken på en kyckligsallad eller när jag gör kycklingspett. Lägg bara kycklingköttet i marinaden, låt dra en liten stund & sen in i ugnen. Vi bjöd faktiskt på kycklingfilè med den här marinaden & kall pastasallad på Agnes dop förra året & det var en jättebra enkel bjudrätt.

Sticky Chicken
4 port.

4-6 kycklingfilèer
2 dl sweet chilisås
1/2 dl kinesisk soja
2 msk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta
1 tumme färsk, skalad & riven ingefära
1 lime pressad juice
Salt & peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Dela kycklingfilèerna i mindre bitar eller trä dem på spett & lägg i en ugnsform. Blanda ihop ingridienserna till marinaden häll den i formen & blanda runt den så kycklingen blir helt täckt. Sätt formen mitt i ugnen 30-35 minuter. Servera kycklingspetten med ris & sallad eller blanda kycklingdelarna i en sallad. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar