tisdag 25 september 2012

Grahamsscones..

 
Det bästa med frukostgäster är att man får en anledning till att baka scones. Jag gräddade det till syster & hennes sambo i söndags morse & kommer göra en repris nu på söndag när min andra syster & mina små trollungar (Agnes kusiner) kommer på besök. Men då bakar jag nog rätt & slätt med bara vetemjöl - tror det är favoriten. Jag kommer ihåg när jag & min kompis gick i mellanstadiet, då gick vi hem nästan varje dag efter skolan & bakade scones. Vi åt oss nästan alltid spyfärdiga för vi inte kunde sluta äta för det var så gott, men vi tröttnade aldrig på dem. Scones är också ett sånt där klassiskt minne från när man hade hemkunskap i skolan. Det var väl bland det första man fick lära sig att baka & jag ser ett gäng elever framför mig som kastar mjöl på varandra medans en gråhårig rultig liten hemkunskapsfröken försöker få stopp på dem..haha.
 
Scones
2 kakor
 
8 dl vetemjöl
eller
4 dl vetemjöl + 4 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 gram margarin
3 dl mjölk eller filmjölk.
 
Sätt på ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, salt & bakpulver i en bunke. Fördela fettet i mjölet med fingertopparna till en grynig massa. Tillsätt mjölk eller filmjölk & rör snabbt ihop degen. Dela degen i två kakor & lägg på bakplåtspapper på en plåt. Skär kakorna korsvis med mjölad kniv. Grädda mitt i ugnen cirka 10 minuter. Bryt isär kakorna & njut av dem nygräddade.
 
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar