lördag 15 september 2012

Bakets guru..


Bakets guru måste vara the one and only Leila Lindholm. Det spelar ingen roll vilket recept man väljer från henne, allt blir bara så sjukt gott. Har du inte provat att baka något från henne tycker jag att du ska göra det, BUMS!
 
Idag provade jag att baka hennes äppelkanelmuffins med crumble, & ja, vad ska man säga mer än att de blev sjukt goda, prova själv!

Leila`s äppelkanelmuffins med crumble

6 stora/ 12 små muffins

Grundrecept muffins

100 gram smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning

4 äpplen
2 msk smör            
2 msk socker
1 msk kanel

Crumble

75 gram smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker

1. Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins, 200 grader om du vill göra små.
2. Smält smöret & tillsätt mjölk & rivet citronskal.
3. Vispa ägg, socker & vaniljsocker vitt & pösigt.
4. Rör ner i den ljumma vätskan.
5. Blanda mjöl, bakpulver, salt & vänd ner det i smeten.
6. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt.
7. Skala & kärna ur äpplena till fyllningen & stek dem i stekpanna någon minut tillsammans med socker & kanel. Rör ner äppelskivorna i smeten & spara några skivor till garnering. Fyll formarna med 2/3 smet.
8. Blanda ingredienserna till crumblen i en skål. Nyp ihop & strö på toppen, garnera slutligen med en äppelskiva. Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter.


2 kommentarer:

  1. ÅÅ dom måste jag prova! Ser ju urgoda ut! Jag som har så mycket äpplen hemma:) Gjorde äppelmoset idag, blev inspirerad av receptet du lagt ut, blev så gott! Kramkram

    SvaraRadera
  2. Jag lovar, de är urgoda=). Kul att du gillade äppelmoset, kram från mej.

    SvaraRadera