torsdag 6 september 2012

Nybakat bröd..

 
är väl bland det godaste som finns. Jag är uppväxt med en mamma som bakade allt bröd själv & jag minns hennes hårdkakor & bullar som man åt alldeles varma & färska när man kom hem från skolan. Men man åt sig trött på hembakt, & köpebröd som franska, skogaholmslimpa & butterkaka -det ansågs som lyx i min familj & bara något man fick sukta efter i affären. Nu tänker jag lite annorlunda, men köper köpebröd när jag inte orkar baka.
 
Det här är ett recept på ett supergott matbröd som jag fått av vännen Jenny. Det är superlätt att baka & passar bra till de flesta maträtter. Vi åt det till soppa igår (& doppade resterna idag i tsatsiki) & Agnes fick mumsa lite smulor. Här kommer receptet,

Jenny`s flingsaltbröd
 
0,5 dl olivolja
6 dl vatten
50 gram jäst
1 tsk salt
2 msk socker
1,5 l vetemjöl
 
Värm upp olivolja & vatten till 37 grader i kastrull. Häll i över smulad jäst i bunke. Rör i salt, socker & vetemjöl. Arbeta degen tills den blir smidig. Låt jäsa 30 minuter. Själp upp i liten långpanna (20-30 cm). Ringla över olivolja (eller rapsolja) & strö över rikligt med flingsalt. Grädda 30 minuter 225 grader.
 
Obs! Låt svalna helt  på plåten utan bakhandduk innan brödet ev. fryses eller läggs i påse annars blir det lätt mjukt & fuktigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar