söndag 30 juni 2013

Blåbärspannkakor..


Jag har aldrig varit någon pannkaksfan. På sin höjd bad jag min mamma grädda plättar någon gång ibland när jag var liten, men pannkakor var ingen favorit, & är inte det nu heller. Men jag önskar jag tyckte om pannkakor, för det är något mysigt över pannkakor. Det går alltid ett sus över klassrummet när jag läser matlistan för eleverna i klassen att det är pannkakor till lunch. Regnar det & ruskar ute ska man prompt hem & mumsa pannkakor, med mycket sylt & grädde. Så det var det vi gjorde i veckan när regnet öste ner & gissa vem som blev helnöjd om inte Agnes som jag tränar in i pannkaksvärlden =). Som tur är har Agnes en pappa som älskar pannkakor & som dessutom är en hejjare på att tillreda dem i alla dess former. Vad sägs om proteinpannkakor? Håll utkik så kommer receptet i veckan. Så länge får ni nöja er med ett recept på blåbärspannkakor - mumsigare än så kan det inte bli!

Blåbärspannkakor

1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 nypa socker
2 msk smält smör
2 1/2 dl mjölk
1 dl frysta blåbär

Blanda mjöl, bakpulver, salt & socker. Tillsätt mjölken under omrörning & ha sedan i smält smör, knäck i ägget & häll i blåbären. Stek pannkakorna i lite smör, vänd dem när det blivit lite bubblor på översidan. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar