måndag 3 juni 2013

Moussaka..


Moussaka, kan det bli mer grekiskt? Auberginer & köttfärssås som varvas med härlig ostsås. Denna mumsiga grekrätt får sparka igång veckan. En vecka med nya rutiner dessutom. Sambon gick tillbaka till jobbet efter sin föräldraledighet idag, Agnes till förskolan tidigt i morse & jag gick ner i tid på mitt jobb. 20 procent föräldraledighet för min del känns helt rätt nu så Agnes får lite kortare dag på förskolan. Så idag hämtade jag lillskrutta tidigt & det blev en mysig eftermiddag tillsammans. Härligt!

Moussaka

600 g aubergine
1 tsk salt

Köttfärssås

2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
smör att steka i
400 g köttfärs
400 g krossade tomater
2 msk tomatpurè
2 krm kanel
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Ostsås

2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl riven ost
1 krm salt
1 st ägg

Sätt ugnen på 225 grader. Skär auberginerna i cm-tjocka skivor & lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken & vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen & stek under omrörning så den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpurè, kanel, salt & peppar. Låt såsen koka cirka 5 minuter.

Vispa ut mjölet i hälften av mjölken & låt det koka upp under uppvispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 1 1/2 dl av osten, salt & uppvispat ägg.

Torka av aubergineskivorna & stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min på varje sida. Varva köttfärssås & aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen & strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar