onsdag 6 mars 2013

Föräldraboktips..


Jag är ingen bokmal & har heller aldrig varit det. Jag bläddrar hellre i en tidning än läser en bok. Men blir jag tipsad om en bok kan det hända att jag läser den. Det här en sådan bok jag blivit tipsad om & som jag absolut efter att bara kommit halvägs in i, bara måste tipsa vidare om. Är du som jag förstagångsförälder kan du bara inte missa denna. Jag skrattar högt åt vissa stycken & känner igen mig så in i bomben. Läs bara det här så förstår du, 

"Ja, då går jag nu, sa sköterskan efter att ha visat mig hur saker & ting fungerade på rummet. "Men, ska han vara med mig nu? frågade jag med lite förskräckelse i rösten. Hon log "Ja, det är så det fungerar" svarade hon & började säga hejdå. Jag hejdade henne "Jag.. jag måste verkligen gå på toaletten" sa jag. " Vad.. hur gör jag med honom, törs jag lämna honom i korgen utanför toadörren? Hon skrattade kort. "Det avgör du själv", sa hon & gick.

Jag lär Tage en massa livsnödvändiga saker och han lär mig att ta det lugnt för första gången sen jag föddes. Sakta ner. Han visar att man inte behöver vara bäst, först, störst. Det går bra ändå, även om man bara glider omkring i mittfåran och är ungefär som alla andra. 
  Det är ovant men det går. Och jag blir bara bättre. Alla dessa lektioner i att tappa kontrollen över sitt eget liv som sagt. Det började när han föddes och jag undrar om det inte kommer att fortsätta ända fram till min död. 

Läs vidare i " När 2 blev 3" av Daniel Åberg & Johanna Ögren :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar