torsdag 7 februari 2013

Tomatsås till pizza..

Torsdag igen, hej vad det går. Grå, trist & kall vecka. Dessutom har vintern kommit tillbaka rejält. Är nog inte ensam om att bara vilja bocka av februari & gå mot ljusare tider. Längtar efter sol, värme & ljusa sommarkvällar. Denna vecka har jag haft lärartjänst i vår klass. Elevernas riktiga lärare är på Kanarieöarna. Jag har agerat mamma till 23 stycken elever känns det som. SAMT undervisat, plåstrat om, avlett slagsmål, utrett bråk, haft föräldrasamtal, klätt på, klätt av, kramats, tjafsat.. ja, listan kan göras lång. Ibland kan jag önska att jag hade ett vanligt simpelt kontorsjobb - men det kan räcka med det lilla från barn som gör att ens jobb känns så meningsfullt & bra. 

För några helger sedan provade jag att göra egen tomatsås till pizza. Det blev riktigt gott, prova du med! Mycket godare än den köpta. 

Tomatsås

1 burk krossade tomater
2 msk tomatpurè
1 tsk salt
1/2 tsk malen svartpeppar
1 nypa strösocker
1 tsk torkad oregano

Häll tomaterna i en kastrull & låt koka upp. Krydda med tomatpurè , salt, peppar, socker & oregano. Låt såsen koka ihop cirka 10 minuter. Rör om då & då. Låt kallna & bred sedan ut på den utkavlade pizzadegen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar