måndag 18 februari 2013

Proteinmorotskaka..

Fikar jag på fik tar jag nästan alltid en bit morotskaka till kaffet för jag ä l s k a r morotskaka. Så himla gott! Den som har det absolut bästa receptet på morotskaka enligt min smak är Leila Lindholm som bakar sin med solrosolja & riktigt smaskig frosting. Sen är det min sambo som har hittat den nyttiga varianten på morotskaka, nämligen proteinmorotskaka från Emmys blogg. Jag lovar, den här morotskakan är r i k t i g t god för att vara nyttig, Prova själv! 

Proteinmorotskaka

Blanda ihop 40 gram bake protein (kan beställas här) 2 tsk bakpulver samt 10 gram Pofiber med en tsk kanel & kardemumma. Vispa ihop 3 ägg & pösigt tillsammans med 1 dl Stevia strö. Tillsätt 100 gram kvarg, 100 gram finriven morot, 0,5 dl vatten samt de torra ingredienserna & vänd ihop till en jämn smet. Häll smeten i en form med löstagbar botten & grädda i 175 grader cirka 25 minuter. Ta ut kakan & låt den svalna helt under bakduk.

Frosting
Vispa 100 gram 5 % -ig Philadelphiaost med 1/2 dl Stevia strö & 2 tsk limesaft. Bred glasyren på kakan & avsluta med att strö lite kanel över hela kakan. 



2 kommentarer:

  1. Ah men kolla så fint! Vad glad jag blir :D

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas fler tittar in hos dig - du har verkligen toppenbra recept!! /Sofia.

    SvaraRadera