måndag 9 juli 2012

Gröt är mums..

& med färsk riven frukt blir den ännu godare. Jag brukar riva ned äpple eller päron & smaksätta med lite kanel. Ibland lagar jag egen havregrynsgröt till Agnes - men bra att veta är att hemlagad gröt innehåller mindre järn än gröten från barnmatstillverkarna. Äter barnet gröt varje dag är det bra att använda gröt från "industrin" eftersom den dessutom är berikad med extra vitaminer & mineraler. Till den hemlagade gröten är det bra att servera lite C-vitaminrik frukt eftersom det stimulerar upptaget av järn.
 
  
Havregrynsgröt för de små

0,5 dl havregryn
1 dl vatten

Blanda & koka upp på svag värme 3-4 minuter.
 
I Coops senaste receptblad (coopmat) hittade jag recept på havrekrossgröt! Det måste jag prova till både till mig & Agnes.
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar