måndag 2 juli 2012

Att göra egen barnmat eller köpa färdig..

Vill man göra egen barnmat behövs varken krångliga recept eller att man är stjärnkock för att laga god & näringsriktig barnmat. Det är iallafall vad jag erfarit efter att provat hemma i köket, dessutom är det roligt att göra egen barnmat!
 
Min Agnes, nyss fyllda 9 månader, som älskat mat från första smakportionen, föredrar nog min hemmagjorda mat framför den färdigköpta i affären. Det är ett rent nöje att försöka laga god & näringsriktig mat till henne när jag vet att det är så uppskattat. Dessutom finns det mycket pengar att spara i att göra egen barnmat!
 
Den vanligaste rätten jag brukar laga är min gryta som man kan variera med både kött eller fisk eller bara laga den vegetarisk. Vill man tillsätter man pasta eller ris.

Lättlagad gryta
 
Fläsk/nötkött eller
Lax/torsk eller annan fisk
En gnutta buljong efter köttval

Ca 5dl vatten
Morot
Palsternacka
Sötpotatis
Lök
Persilja
Oatly iMat
Crème fraiche
 
Skär kött & grönsaker i bitar. Tillsätt vatten & buljong. Låt koka cirka 20 min. Mixa slätt med stavmixer & smaka av med iMat & cremè fraiche.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar