fredag 6 juli 2012

Att börja med smakportioner..

Agnes var 3,5 månad när hon fick smaka på mat för första gången. Jag mosade potatis (alldeles för tjockt..) & satt sedan redo med kameran medans Agnes pappa Christian försiktigt stoppade in skeden i munnen på henne. Det gick sådär - & så var det ett par månader. Agnes har verkligen älskat mat från första stund så för henne handlade nog problemet om att hon nog velat ha en hel portion från första smakportionen för oftast blev hon JÄTTEARG när maten var slut & hon inte fick mer. Andra mammor hade problemet att deras bebisar inte ville ha mat utan bara bröst! Livsmedelsverkets nya råd uppmuntrar helamning i sex månader www.livsmedelsverket.se & kanske hade jag väntat med att introducerat mat till Agnes om inte min bvc-sköterska så starkt rekommenderat att börja med fast föda. Samtidigt var jag sugen på att prova för jag hade ju märkt att Agnes var glupsk från bröstet redan tidigt, så varför skulle hon inte vara glupsk på mat?.

Jag fortsatte med smakportioner tills Agnes var 5 månader, då bytte jag ut lunch & eftermiddagsmål mot mat. Sedan efter några veckor gjorde jag likadant med förmiddagsmålet & kvällsmålet. Sedan höll jag i morgonmålet med amning tills Agnes inte ville ha bröstet mera (då var hon 8,5 månad). För mig & Agnes var det enkelt att introducera mat, men jag vet att många har problem med det. Jag själv tror också att det blir svårare ju längre man väntar, men den tanken behöver ju inte vara sann. Det är något med mat, sömn & bebisar. För det är ju just det deras små liv kretsar kring & det blir så lätt ett samtalsämne att diskutera med andra mammor om. Hur ser Er mat & sovdag ut pratar vi mycket om på den öppna förskolan Agnes & jag går till.

En vanlig dag för Agnes 9 månader..

7.00 -7.30 slår jag upp ögonen & är redo för en ny dag
7.30-8.00 morgonvälling
10.00-10.30 gröt med frukt/ yogurt med frukt
Sovstund
13.00 lunch
Sovstund
16.00 gröt med frukt
19.00-19.30 välling
Godnatt..

Det var med smakportionerna intresset för barnmat väcktes. Vi lagade purè tillsammans i föräldragruppen & jag märkte hur lätt & roligt det faktiskt var. & på den vägen är det. Här följer några av då Agnes purèfavoriter..

* Palsternacka
* Palsternacka & morot
* Blomkål & broccoli
* Sötpotatis
* Ärtor

Tillsätt lite kokspad & rapsolja innan mix. Jag tillsatte kött/kyckling/fisk i dessa när smakportionerna ökade i mängd efter ett par veckor.
 
 
* Mango & banan
* Kokta äpplen/päron
*Kiwi
*Banan

Frukt kan man blanda, mixa & mosa det mesta & de flesta små älskar det!
 

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa din blogg! Så inspirerande och skrivet på ett sätt som gör att det verkar så enkelt att göra mat åt dom små liven! Bra gjort! Och fina bilder!
    Det här kommer jag definitivt ha nytta av när det är dags för Ida att börja äta "riktig" mat!
    //Anna

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tyckte om den! Ja, det är så enkelt som det verkar =). Kram från mej.

    SvaraRadera