lördag 26 juli 2014

Smördegssnittar med oliver & fetaost..

Det är något visst med Norrland. Det känns lite som att komma till en helt annan plats på jorden. Man behöver inte bry sig om allt för mycket, allt är bara stilla & lugnt. Har man tur finns det lite täckning på mobilen så man i allafall kan uppdatera sig lite om om omvärlden. Vi försöker åka dit varje sommar & i år gjorde vi det framförallt för min mamma fyllde 70 år. Vi firade med bubbel & jordgubbar hemma i trädgården, lunch på en trevlig restaurang & på kvällen fortsatte vi festen hemma på altanen.  Jag tror min mamma hade en toppendag!! Min syster hade ett supergott recept på smördegssnittar med oliver & fetaost som vi bjöd på som tilltugg till champagnen. Så goda, måste göras!!

Smördegssnittar

(ca 18 snittar)

2 tinade ark smördeg
100 g fetaost 
1 msk olivolja
18 st urkärnade kalamataoliver
rivet skal av 1 citron
salt & svartpeppar

Värm upp ugnen till 200 grader. Skär smördegspalttoran i ca 4 x 4 cm stora rutor. Lägg rutorna glest på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör en fördjupning i varje ruta med hjälp av tummen. Skär nästan hela fetaosten i mindre bitar. Pensla snittarna med olivolja & lägg en bit ost i varje fördjupning. Tryck ner en oliv i varje fördjupning & toppa med lite rivet skal av citron. Riv resten av fetaosten & grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 15- 20 minuter. Servera snittarna varma eller kalla.

(Receptet kommer från boken "Till sommaren, mat för många" av Lisa Lemke. I boken heter snittarna "Olivpuffar med fetaost"). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar